Filmanalys av Sleepy Hollow

Inledning
Jag har sett filmen Sleepy Hollow från 1999 som är regisserad av Tim Burton och handlar om en liten, amerikansk 1800-tals by där det sker mystiska, bisarra mord… Filmen är baserad på en skräckhistoria som skrevs av Washington Irving under 1800-talet men sedan skrevs om till manus av Kevin Yagher inför filmatiseringen.

Inledning
Jag har sett filmen Sleepy Hollow från 1999 som är regisserad av Tim Burton och handlar om en liten, amerikansk 1800-tals by där det sker mystiska, bisarra mord… Filmen är baserad på en skräckhistoria som skrevs av Washington Irving under 1800-talet men sedan skrevs om till manus av Kevin Yagher inför filmatiseringen.
Funktioner
Hjälten – hjälten i filmen är konstapeln Ichabod Crane, spelad av Johnny Depp. Han kommer till byn för att undersöka dessa underliga mord, men samtidigt brottas han med egna problem. Han drömmer underliga drömmar som kan härledas tillbaka till hans barndom, har svaga nerver som gör att han är relativt lättskrämd och bybornas överdrivna vidskeplighet och misstro till hans mer vetenskapliga synsätt orsakar honom en del problem. Han står alltså inte på alltför god fot vare sig med majoriteten av byn eller med sina överordnande i New York på grund av sin ovilja att inte undersöka brottsfall och andra problem vetenskapligt, något som under denna tid fortfarande sågs som något liknande ett vanhelgande av de döda, om det gällde ett mord. Han är egentligen lika trångsynt som han själv anklagar sina överordnade för att vara, han vägrar tro att det existerar något utanför vetenskapens gränser och ser nedlåtande på byborna som anser att något sådant finns. Antagligen är han misstänksam mot mystik i allmänhet på grund av sina fruktansvärda barndomsminnen, även om det där var en religiös inställning som symboliserade ondskan och inte vit trolldom. Ändå är det just hans barndomsminnen som gör honom till den rätte mannen att ta itu med den Huvudlöse Ryttaren, ty hans erfarenhet av magi i god form gör honom, om än omedvetet mottaglig för vidskepelsen i byn. Hans mycket överdrivna och öppna förakt för den ter sig bara som ett skydd som han har byggt upp för att slippa minnas sin mor, men när vidskepelsen och magin tvingas på honom dras alla gamla demoner upp till ytan och får honom att till slut göra upp med dem.
Dessutom har han blivit intresserad av Katrina som han så småningom förälskar sig i, vilket ger honom extra bekymmer speciellt då han misstänker hennes familj för morden. Men det får honom också att mogna och inse att allt inte behöver vara just det som det ser ut att vara samt att man bland är tvungen att ge upp sina egna ideal då verkligheten tränger sig på och man tvingas avgöra vad som faktiskt är värt mest.
Sedan har han ju ett givet problem i form av de mord som han är sänd till byn för att klara upp.
Fienden – fienden är ytligt sätt den Huvudlöse Ryttaren eftersom det trots allt är han som hugger huvuden av folk. Men den verkliga fienden har man i form av Katrinas styvmor, som på grund av sin besatthet efter att få ta ut hämnd på byn påbörjar det som utvecklas till en ond spiral där bara fler och fler blir dödade. Hennes intelligens och utmärkta skådespelartalang, och framförallt hennes nästan psykopatiska sätt att inte känna någon ånger eller skuld gör henne till en livsfarlig fiende och antagonist.
Clownen – clownen är här Ichabod, det vill säga hjälten som framställs smått roande då han till exempel spelar upp en scen om hur den Huvudlöse Ryttaren kunde ha gått till väga vid ett av morden. Hans udda, egenhändigt byggda instrument/verktyg bidrar även dem till att ge honom en narr-stämpel, att ta någon som går omkring med ett par glasögon som förstorar hans ögon väsentligt på allvar är mycket svårt.
Mentorn – mentorn är i filmens början stadsöverhuvudets dotter Katrina Van Tassel som vägleder Ichabod och ger honom värdefull information om byn och dess invånare och förehavanden och leder honom in på rätt spår i fråga om hans undersökningar. Efter en tid övergår hon dock till att snarare bli hans medhjälpare, något som sker rätt snart efter att hon blivit uppenbart förälskad i honom. Hon styrker honom med sin vita magi (och sin kärlek) vilket gör honom lugnare och säkrare i sitt beteende.
När hon överger rollen som mentor kliver snart en annan gestalt in och tar över den, nämligen Skogshäxan som med hjälp av sin magi leder honom till hans mål och ger honom all den information han behöver för att kunna möta den Huvudlöse Ryttaren och lösa mysteriet med morden.
När hon överger rollen som mentor kliver snart en annan gestalt in och tar över den, nämligen Skogshäxan som med hjälp av sin magi leder honom till hans mål och ger honom all den information han behöver för att kunna möta den Huvudlöse Ryttaren och lösa mysteriet med morden.
Medhjälparen – Ichabods självutnämnde medhjälpare är den unge Masbath som står vid hjältens sida och ger sig ut på rena självmordsuppdrag för densamme, han finns till hands såväl när Ichabod önskar det som när han hellre skulle se att han var långt därifrån.
Yttre skuggor – den vidskeplighet som genomsyrar byn och som får dem att se misstänksamt på Ichabods vetenskapliga metoder utgör ett svårt hinder på vägen och sätter upp en mur mellan Ichabod och resten av byn. Det gör att han får svårt att få reda på information och att mycket få vågar anförtro sig åt honom, något som annars hade kunnat underlätta hans jobb genom att byborna inte skulle ha bromsat honom i hans undersökningar och lättat upp den tryckta stämningen som sätter sin prägel på hela hans tid i Sleepy Hollow.
Formskiftaren – i den är filmen är formbytaren mycket lätt att identifiera. Katrinas styvmor som från början var hjälpsam och foglig som det verkade visade sig senare vara en kallblodig mördare som inte tvekade att offra de människor som kom i vägen för hennes mål.
Analys
Hela historien startar med att en adelsman och hans son blir halshuggna av den Huvudlöse Ryttaren vilket skapar en mycket hotfull och nervpirrande stämning, men snart sätts historien i rullning i och med att Ichabod anländer till byn och börjar undersöka dessa mystiska mord.
Han är dock inte alltför ivrig att ta itu med problemen som han helt plötsligt tvingas konfrontera, speciellt svårt har han för bybornas starka vidskeplighet men då morden ger honom en chans att testa sina vetenskapliga metoder tar han sig ändå an dem.
Under filmens gång upptäcker man dock att han får allt svårare att bortse från den vidskeplighet som råder i byn och när han själv ställs öga mot öga med den Huvudlöse Ryttaren tvingas han till sist själv erkänna att det finns saker som går bortom vetenskapens gränser. Han överger sin övertro på vetenskapen för ett vidgat perspektiv där både vetenskap och mystik finns med. Även hans överdrivet nitiska idealism får stiga åt sidan för en nyfunnen ödmjukhet, som kommer sig av att han faktiskt inser hur svårt det är att låta rättvisan ha sin gång då en närstående står i dess väg.
Berättelsen utspelar sig som sagt under 1800-talet i en amerikansk by men den är skildrad som något fantasy-liknande med sina sägner, legender och andra vidskepelser som är en del av den. Hela Tim Burtons framställning av byn, och New York lik väl får den att kännas som ren gotisk fantasy, byn återges till exempel hela tiden i mörka färger medan New York är vitt och ljust.
Hela filmen når sin klimax då byn samlas i kyrkan och alla lösa trådar ska börja knytas ihop och bli början till slutet av filmen. Innan detta har det dock skett ett antal vändpunkter då Ichabod fick sina viktigaste upplevelser och ledtrådar. Den första riktiga vändpunkten pågick från dess att han blev skrämd av den utklädde ynglingen till dess att han mötte den riktige Huvudlöse Ryttaren för första gången. Han började då äntligen inse att allt kanske inte kunde förklaras vetenskapligt och detta färgade av sig på den andra vändpunkten då han först var livrädd för den Huvudlöse Ryttaren men efter en dröm fattade mod och gav sig av för att fånga densamme. Han mötte sina demoner i drömmen och fick genom dem styrka att gå ut och finna svaret på de andra frågor som tillsammans var grunden till alla hans problem.
När Ichabod sen möter Skogshäxan och när han inser att den Huvudlöse Ryttaren inte agerar efter egen vilja stärks hans nyfunna tro på existens utanför vetenskapens gränser ytterligare och han vinner ännu mer mod och styrka inför den sista drabbningen.
Efter att slutligen ha besegrat ”ondskan” återvänder han tillbaka till New York som en ny man, han har vidgat sitt förnufts horisont och lagt sig till med egenskaper som gör honom mycket mer ödmjuk och självsäker än innan han for. Till New York för han också med sig Katrina och Masbath, som visade honom vad vänskap, kärlek och lojalitet verkligen har för värde och till stor del är anledningen till att han klarade av vistelsen i Sleepy Hollow och återvände hem i triumf med den söta segersmaken i munnen.
Filmen har ett slut som antyder att det mycket väl kan finnas nya äventyr som väntar på trion i framtiden, men att historien med den Huvudlöse Ryttaren är lagd till handlingarna än gång för alla. Slutet är alltså stängt i fråga om den Huvudlöse Ryttarens framfart, men vad det gäller hjältetrion är framtiden fortfarande oviss och öppen.
No comments:
Post a Comment